Vision 2014 - Gent

Als 2014 geen mooi jaar wordt voor de Belgische hospitality, dan weten wij het ook niet meer. Maandag 27 januari 2014 ging de geschiedenis in als een dag boordevol inspirerende sprekers, een enthousiast publiek van hospitalityprofessionals en creatieve food & drinks. 

Drie jaar geleden werd voor het eerst de aftrap gegeven van VISION als netwerkevent onder hospitalityprofessionals. Eric de Wagenaere van Leaders Club België en Thierry Bronchart van Food Inspiration Magazine België kondigden in Hal 26 te Gent het sprekersprogramma aan met trendwatchers, inspirators, ondernemers, marketeers & chefs. Het duo heette ons hartelijk welkom en stelde ons tegelijk voor aan de moderator van een uitverkocht VISION 2014: Hans Steenbergen. 

In zijn trendsessie liet Hans ons op een totaal andere manier nadenken over ondernemen. Hij had het over peer to peer-systemen als alternatief op de traditionele hotellerie. Ook in de gastronomie is het volgens Hans een trend dat bekende chefs hun concepten opnieuw uitvinden, net omdat zij onder druk staan van de prijsgevoelige consument. Een voorbeeld daarvan ziet hij in single item-restaurants zoals Burger&Lobster. Als scheidsrechter zat Hans ook the battle of the trendwatchers voor met Herman Konings en Tom Palmaerts.

Na dit duel schoof een viertal ondernemers met vernieuwende concepten bij Hans aan tafel. Achtereenvolgens traden Yuri van den Bogaerde en Dries Henau van ‘Wasbar’ op, Benjamin Rieder van ‘Bubblepost’, Valérie Lepla van ‘Pistolet Original’ en Hendrik Dierendonck van slagerij Dierendonck. Stuk voor stuk innovators die in de uitwerking van hun concepten het evenwicht houden tussen het eigen ondernemerslef en de kritische consument. En met succes: het publiek at uit hun hand.

De middagsessie werd afgetrapt door Hans Steenbergen die ons gezamelijk een oerkreet liet slaken. Voor we het goed en wel beseften stond social media-experte Clo Willaerts op het podium die de do’s & don’ts in sociale media aantoonde via enkele praktijkvoorbeelden. 

Vervolgens kwam Johan Van Dyck zijn verhaal uit de doeken doen: hij had het over de heritage van ‘Seefbier’ – het bier was razend populair tijdens de eerste wereldoorlog – en deed aansluitend het relaas van zijn jarenlange zoektocht naar het recept. De brouwer van het Seef-bier liet ons ook proeven van zijn bier dat het recent goed doet in Japan en de V.S... Hierna werden alle aanwezigen getrakteerd op een unieke première: een eerste tasting van een gerechtje dat Nick Bril in The Jane zal serveren. 

Keynote speaker van Vision 2014 was marketingspecialist Jos Burgers. Een bedrijf is volgens Jos pas waardevol als je een klant een geweldige ervaring bezorgt, of als het van zijn klanten ambassadeurs kan maken. Dat doe je als hotelier niet door statische tevredenheidsenquetes maar wel door mensen aan te spreken over hun ervaring. De meest succesvolle bedrijven zijn volgens Jos dan ook de bedrijven die duidelijk maken waarom je niet bij hen moet zijn, en zo een specialistisch gat in de markt opvullen. Beter nog: als je weet waar je klant van baalt, kan je hem daarin tegemoet schieten. Zoals het lastig is dat een gast weinig tot niets kan drinken wanneer hij op restaurant gaat, kan je als restaurantondernemer het initiatief nemen om je gast naar huis te brengen. 

Frisser kon de blik op de toekomst onmogelijk worden. Op naar een spannend 2014 voor een nieuw type ondernemer en een kritische consument!